Ruotsin hallitsevat puolueet ovat päässeet yhteisymmärrykseen siitä, mitä uudistuksia vuoden vaihteessa voimaan tulevalle salakuuntelulaille pitää tehdä. Tarkkoja lakipykäliä en toistaiseksi ole vielä löytänyt, lieneekö niitä edes tehty, mutta suunta on osin oikea, osin väärä. Oikea sinällään, että salakuuntelulain käyttömahdollisuuksia karsittiin lisäämällä väliin tuomioistuin. Niin puolustusvoimien kuin hallituksenkin pitää hakea vakoilulupa tuomioistuimelta ennen kuin ketään voidaan asettaa seurantaan. On tietysti hyvä asia, ettei ketä tahansa voi vakoilla miten huvittaa, mutta estääkö tuomioistuin todella sen? Vielä en ole löytänyt perusteita joilla vakoiltavat kohteet hyväksytään, pitääkö kyseessä olla rikos, kelpaako teollisuusvakoilu ja mistä ja kuka voi tarkistaa ettei vakoilulakia ole käytetty väärin?
Sanoin myös että suunta on väärä; koko FRA lakia on koitettu jopa mielenosoituksin vaatia poistettavaksi, mutta siitä huolimatta tehdään vain pilkun viilausta jotta se näyttäisi paremmalta. Mitä enemmän lakia jaksetaan viilata, sen epätodennäköisempää on että siitä luovutaan kokonaan.
Mieleeni myös tulee väkisinkin se, että vaikka kyseistä lakia kuinka säädeltäisiin, jos sille on tehty toimiva järjestelmä, sitä tullaan aivan varmasti käyttämään. Kyseisen valvonnan kustannukset olivat viiden miljoonan luokkaa lähivuosille ja sitten kasvavana summana jatkossa. Summalle varmasti halutaan vastinetta ja mm. naapurimaiden teollisuuden vakoilu on yksi hyvä tapa sitä saada. Sitten vielä mahdollisuus mm. rikollisuudelle päästä käyttämään näin kattavaa järjestelmää; vaaditaan vain yksi tai pari mätää työntekijää järjestelmän sisältä ja kappas, pian 10 000 suomalaista saavat uhkailukirjeitä että ellette maksa rahaa, alastonkuvia julkistetaan, joku eniten tarjoava yritys alkaa valmistaa Nokian kännyköitä ennen kuin Nokia itse saa ne markkinoille tai edes valmistukseen. Ehkäpä jopa joku salaisen agenttitoimiston työntekijä murtautuu kotiisi keskelle yötä, koska satuit nyt vain kaikkialta kerättyjen tietojen perusteella sopimaan terroristiryhmän profiiliin. Kuulostaako siltä että meni hieman yli? Minusta ainakin, mutta silti tällaiset kyseenalaiset lait mahdollistavat nämä sekä satoja kertoja pahempaakin toimintaa.
Mikä hitto noita Ruotsinkin päättäjiä vaivaa? Asiasta on pidetty mielenosoituksia, monet maat ovat jo ottaneet kantaa ja paheksuneet toimintaa, yritykset valmistautuvat siirtymään pois Ruotsista ja sen lähimaista, niin mitä tapahtuu? Pyöritellään peukaloita ja siirretään pilkun paikkaa niin kaikki ovat taas tyytyväisiä, niinkö?