Suomalaiset tilastot viihteeseen käytettästä rahasta.

Hirmuisesti minulla ei asiasta ole kirjoitettavaa, tarkoitus oli paremminkin tuoda esille jotakin, josta olen pyrkinyt puhumaan aika paljon ja jonka tueksi julkaistiin juuri uusi tutkimus. Kyse on nimittäen verkkomyynnistä.

Tekijänoikeusjärjestöt voivottelevat nykyään jatkuvasti pienentyviä myyntejä. Jos kokonaismyynti nousee, valitetaan tiettyä osa-aluetta joka on laskenut. Jos taas jokin osa-alue nousee reilusti (esim. mp3-myynti), voivotellaan toisen myynnin laskua (vrt. fyysisten levyjen myynti). Tämän enempää en varsinaisesti koe kuitenkaan tarvetta edes ottaa kantaa edellämainittuihin tilastoihin, sillä niiden paikkaansapitävyys on hieman mitä sattuu. Tietokone -lehti kertoi juuri tutkimuksesta, jossa todetaan ostamisen ulkomailta lisääntyneen jo niin suureksi, että noin 20 prosenttia suomalaisista on kokeillut verkon kautta ostamista ulkomailta.

Miksi siis suomalaiset myyntitilastot ovat pielessä? Ulkomailta tehdyt ostokset eivät näy tilastoissa, muun kuin perinteisen lisenssin musiikkimyynti ei näy tilastoissa, tekijänoikeusjärjestöihin kuulumattomien tuotteiden ostot eivät näy tilastoissa.

Vaikka en erityisen tietokoneella himopelaaja olekaan kuin Call Of Duty -pelisarjan osalta, kerron kuitenkin esimerkin. Olen ostanut vuoden sisällä ainakin neljä tietokonepeliä itselleni, yksikään näistä ei näy suomalaisissa myyntitilastoissa. Pojalle on ostettu muutama (en muista tarkkaa määrää) peli xbox 360:iin, näistä vain yksi näkyy suomalaisissa myyntitilastoissa ja syykin on selvä: Peliin kuului mukaan kitara, jota ei ole helppoa ostaa ja ladata sähköisesti (kuten PC-pelini), eikä ulkomailta postittaminen ole mielekäs vaihtoehto kuten joissain muissa Xbox peleissä.

Samalla kitara on hyvä esimerkki siitä, miten on saatu pelille lisäarvoa ja syytä ostaa se netistä lataamisen sijaan. Koskakohan Suomessa mahdetaan myös myyjien suunnalta herätä tilanteeseen, jossa tajutaan tuotteiden olevan ylihintaisia, liian vaikeasti saatavia ja huonon palvelun takana. Hyvää palvelua saa toki fyysisistä kaupoista usein, mutta tuolloin saatavuus ja hinta on ratkaisevassa asemassa edelleen. Myyjät eivät toki ole ainoita joiden on aihetta herätä myynnin siirtymiseen ulkomaille, valtio nimittäen menettää huimat verotulot, kas kun viihteeseen käyttävä rahamäärä ei ole aivan pienoinen.


Edit. Prosenttilukema ja muutama kielioppivirhe korjattu 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *